Puheenjohtajan palsta

Olen Kari Peltonen ja tänään torstaina 14. päivänä toukokuuta 2026 on kulunut tasan vuosi siitä, kun vesiosuuskunnan varsinainen kokous valitsi minut osuuskunnan hallitukseen, jossa tulin sitten valituksi puheenjohtajaksi. Aavistelin jo tuona päivänä, että töitä tulisi riittämään, enkä totta vieköön ollut väärässä. Toki paljon oli tullut tehtyä jo ennen puheenjohtajaksi valintaa liittyen selvitystilasta ulos selviytymiseen. Se, miksi juuri minä ryhdyin osuuskunnan asioita selvittämään, oli puhdas sattuma. Kysykää vaikka naapurimökin rouvalta. Toisaalta ammatillinen haaste oli hurjuudessaan houkutteleva.

Osuuskunnan toiminta ja se kaoottinen tila, johon yritys oli ajautunut ei vaan lakkaa minua hämmästyttämästä. Eikö kukaan muka tiennyt missä mennään vai eikö kukaan vaan ollut kiinnostunut tai edes huolissaan romahduksen partaalla olleen oman vesiosuuskunnan tilasta? Ei kai sitten tainnut olla, sillä tulihan vettä edelleen hanasta ja halpaakin oli. Mänttä-Vilppulan kaupunki tuskin olisi apuun rientänyt, ottaen huomioon osuuskunnan raskaat liittymävastuuvelat. No, meidän kaikkien onneksi selvitystila saatiin kuitenkin selätettyä ja osuuskunta pelastettua joutumasta konkurssiin, mutta ei yhtään liian aikaisin.

Tänään olen melko tyytyväinen siihen, missä nyt olemme. Osuuskunnan hallintoasiat on saatu täysin ajan tasalle. Tilivuoden 2025 tilinpäätös valmistui ennätysajassa ollen valmis jo helmikuun alkupäivinä 2026. Osuuskunnan varsinainen kokous pidettiin sekin todella aikaisessa vaiheessa maaliskuun lopulla. Hallituksen uusi kokoonpano ja vuoden 2025 tilinpäätös rekisteröitiin Patentti- ja rekisterihallituksessa 15.4.2026. Kaikki on kunnossa.

Ensimmäisen puheenjohtajavuoteni tilinpäätös oli minulle pieni pettymys, vaikka tiesin, että selvitystilasta ja sen selvittelystä johtuneita ylimääräisiä kustannuksia oli hyvin paljon. Mittavat runkolinjaston ja pumppaamon puhdistustyöt aiheuttivat myös merkittävät lisäkustannukset normaalivuoteen verrattuna. Ehdottoman välttämättömien hinnankorotusten johdosta liikevaihto nousi ilahduttavasti yli 40 prosentilla ja sen ansiosta myös nettotulos parani noin 12 %, ollen kuitenkin yhä edelleen selvästi tappiollinen. Odotan, että osuuskunnan kuluvan vuoden tulos paranee merkittävästi viime vuoteen verrattuna ja päätyy voitolliseksi.

Ylivoimaisesti eniten minua ilahdutti se, että saimme viime vuonna kassavarat eli pankkitilin saldon käännettyä selvään nousuun pari vuosikymmentä jatkuneen rahojen hupenemisen jälkeen. Tämä oli historiallinen ja elintärkeä käänne parempaan. 

Hallitus on päättänyt, että perusmaksua ja veden käyttömaksua ei tänä vuonna nosteta. Pyrimme siis kääntämään osuuskunnan tuloksen selvästi positiiviseksi suuruusluokaltaan nykyisellä myyntituottotasolla. Jää nähtäväksi riittääkö tämä. Haluan yhä edelleen uskoa, että jokainen vesiliittymän omistaja on valmis osallistumaan osuuskuntamme talouden tasapainottamiseen varmistaakseen osaltaan osuuskunnan elinkelpoisuuden ja kyvyn toimittaa hyvää vettä jatkossakin.

Vesiosuuskunnassa siirryttiin viime kesäkuussa hallitusvetoiseen toimintaan, mikä rekisteröitiin myös osuuskunnan sääntömuutoksina ja toimitusjohtajan irtisanomisena. Hallitukseemme kuuluu viisi varsinaista jäsentä ja yksi varajäsen. Häiriötilanteissa pyrimme toimimaan mahdollisuuksien mukaan ilman suurempia viivytyksiä. Korjauksia tehdään sopimuksen mukaan. 

Yhteystietosivulta löytyvällä porukalla pyrimme kaikin voimin pitämään osuuskunnan tarjoaman veden laadun mahdollisimman hyvänä. Suosittelemme, että kaikki asiakkaamme käyttäisivät vettä mieluummin reilusti kuin niukasti, koska täten varmistetaan veden riittävä virtaus kiinteistöille tulevissa putkissa, mikä puolestaan mahdollistaa veden laadun pysymistä riittävän hyvänä.

Uskon vahvasti, että alueemme hyvinvoinnin kannalta tärkeä oma vesiosuuskunta on jo aloittanut matkan kohti luotettavampaa toimintaa ja parempaa huomista. Muistakaa lukea vesimittarit oma-aloitteisesti elokuun aikana ja lähettää lukemailmoitukset viimeistään 31.8.2026! Samalla voitte ilmoittaa mahdolliset muutokset yhteystiedoissa.

Toivotan kaikille vesiosuuskunnan jäsenille mukavaa kesää!

– Kari Peltonen, vakituinen mökkiläinen